@article { author = {rostami, ebrahim and ghaderi, seyyed mohammad}, title = {Gender of the Soul Based on Viewpoints Concerning the Emergence of Human Soul in Islamic Philosophy}, journal = {New Intellectual Research}, volume = {5}, number = {10}, pages = {45-60}, year = {2021}, publisher = {Islamic Sciences and Culture Academy}, issn = {۲۵۸۸-۲۶۱۹}, eissn = {}, doi = {10.22081/nir.2020.55922.1172}, abstract = {Upon stating the difference between sex and gender, this research would deal with the way in which human soul has come into existence and would go on to analyze the gender of the soul in respect to the theory of spiritual createdness (rowḥāniyat al-ḥudūth) and corporeal createdness (jismāniyat al-ḥudūth) of the soul. According to the theory of spiritual createdness, the origin of gender comes up only in sex and it has no place in the soul; therefore, the soul is immaterial in essence, lacks gender features and has its specific gender features only as per its various physical conditions. However, according to the theory of corporeal createdness of the soul and with regard to some of the philosophical principles of Mullah Sadra’s philosophy one can achieve conclusion that the soul consisting of body and female physical features is different from the soul consisting of body and male physical features in terms of physical, emotional, and cognitive tendencies and thus gender is an identity issue and the difference between the gender of man and woman is traced back to the very reality of their existence. Therefore, as from the viewpoints of the physicians and psychologists men and women are physically, psychologically, and emotionally different and also as according to religious texts men and women have different rights, so also in philosophical terms the soul of men and women would have their own specific psychic and sensual tendencies proportionate to their feminine and masculine bodies.}, keywords = {gender,soul,spiritually created,corporeally created}, title_fa = {جنسیّت نفس بر اساس دیدگاه‌های رایج در مورد پیدایش نفس انسانی در فلسفۀ اسلامی}, abstract_fa = { در این پژوهش پس از بیان تفاوت جنس و جنسیّت به تبیین نظریات فلاسفه در مورد چگونگی پیدایش نفس انسانی می‌پردازیم و در ادامه مسئلۀ جنسیّت نفس را با توجه به نظریۀ روحانیة‌الحدوث و جسمانیة‌الحدوث بودن نفس تحلیل می‌کنیم. بر اساس نظریۀ روحانیة الحدوث، خاستگاه جنسیّت فقط در جنس، مطرح بوده و در نفس، جایگاهی ندارد؛ از این رو نفس به لحاظ ذات مجرّد خود، فاقد ویژگی‌های جنسیّتی است و فقط در مقام فعل با توجه به وضعیت‌های مختلف بدنی، کارکردهای جنسیّتی خاص خود را دارد. اما بر اساس نظریۀ جسمانیة‌الحدوث بودن نفس و با عنایت به برخی از اصول فلسفی حکمت صدرایی می‌توان به این تحلیل دست یافت که نفس متشکل از بدن و ویژگی‌های جسمی زنانه، با نفس متشکل از بدن و ویژگی‌های جسمی مردانه، به لحاظ گرایش‌های جسمانی، روانی، عاطفی و شناختی متفاوت است و براین اساس، جنسیّت امری هویتی است و تفاوت جنسیّت زن و مرد به حاق وجود آنها باز‌می‌گردد. بنابراین همان‌گونه که از نظر پزشکان و روان‌شناسان، زن و مرد به لحاظ جسمانی و روانی و عاطفی متفاوت بوده و براساس متون دینی نیز زن ومرد حقوق متفاوتی دارند، به لحاظ فلسفی نیز نفس زن و مرد گرایش‌های نفسانی خاص خود و متناسب با بدن زنانه و مردانه را خواهند داشت.}, keywords_fa = {جنسیت,نفس,روحانیة الحدوث,جسمانیة الحدوث}, url = {https://novin.isca.ac.ir/article_69370.html}, eprint = {https://novin.isca.ac.ir/article_69370_210c759fc8ded2d0985501e2a7e28fae.pdf} }