%0 Journal Article %T نقد و بررسی تفسیر میرداماد از روایات خلقت نوری %J پژوهش‌های عقلی نوین %I دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی) %Z ۲۵۸۸-۲۶۱۹ %A موسوی بایگی, سیده زهرا %A موسوی, سید محمد %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 6 %N 12 %P 133-155 %! نقد و بررسی تفسیر میرداماد از روایات خلقت نوری %K "عقل اول" %K "خاتم" %K "خلقت نوری" %K "میرداماد" %K "قوس صعود" %K "قوس نزول" %R 10.22081/nir.2021.58624.1251 %X فلاسفۀ مسلمان ضمن تعقل و تفکر دربارۀ اصول و مبانی عقلی، با یاری وحی و مذهب، بر حیطۀ مسائل فلسفی افزوده‌اند. یکی از مباحثی که حکمای مسلمان به تبیین عقلانی آن پرداخته‌اند، مباحث مربوط به «نبـوت» به‌ویژه نبوت پیامبر اسلام9 است که یکی از فروعات آن، خلقت نوری و تقدم آفرینش ایشان بر جمیع مخلوقات می‌باشد. نخستین حکیم فرزانه‌ای که به تبیین و تفسیر عقلانی این روایات همت گماشته، میرداماد است. در این پژوهش تلاش شده تا با روش جمع‌آوری کتابخانه‌ای، اطلاعات و توصیف و تحلیل آن‌ها، تفسیر و تقریر میرداماد از روایات خلقت نوری به ویژه روایت «اول ما خلق الله نوری» ارائه شود و سپس نقد و بررسی گردد. حاصل این بررسی آن است که تفسیر سید از روایاتی که متضمن معنای تقدم آفرینش پیامبر9 بر مخلوقات است، عبارت است از تکافؤ، تضاهى و برابری منزلت پیامبر اسلام9 در سلسلۀ عود با صادر نخستین در سلسلۀ بدو، اما این تفسیر نه تنها با برخی متون نقلی در تعارض است، بلکه با مبانی فلسفی میرداماد نیز سازگار نمی‌باشد. %U https://novin.isca.ac.ir/article_72437_78666e671ec642420e0346272b194d5b.pdf