TY - JOUR ID - 67589 TI - نظریه هنر فاضله فارابی و رهیافت های معاصر JO - پژوهش‌های عقلی نوین JA - NIR LA - fa SN - ۲۵۸۸-۲۶۱۹ AU - مفتونی, نادیا AD - گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 3 IS - 6 SP - 97 EP - 117 KW - هنر فاضله KW - هنرحکمت KW - محاکات معقول KW - زیبایی معقول KW - فارابی DO - 10.22081/nir.2019.52448.1061 N2 - فیلسوفان مسلمان همچون فارابی در آثار گوناگون خود به هنر و کارکردهای سیاسی و اجتماعی و اخلاقی آن توجه داشته اند. در آثار اندیشمندان معاصر مانند مرتضی مطهری، محمدتقی جعفری و جوادی آملی نیز مطالب قابل توجهی به چشم می خورد که بتواند مبنای یک نظریه هنر و زیبایی قرار گیرد. در نظریه هنر فاضله فارابی هنرمند در طبقه دوم مدینه فاضله و حامل حقایق دینی و سعادت معقول است. این به معنای نفی ویژگی های زیباشناختی و خلاقیت هنری نیست، بلکه همه ارزش های هنری پیش فرض هنر بودن هنر فاضله است. نظریه هنر فاضله فارابی از محاکات صور حسی و خیالی تا محاکات معقولات یا رهیافت هنرحکمت را شامل می شود. هنر سرگرمی با توجه به لزوم آن در مسیر سعادت غایی در حدود و اندازه های معینی مورد قبول فارابی است. در آثار متفکران معاصر نیز مراتب مختلف زیبایی و هنر نفی نمی شود، بلکه تاکید می شود که زیبایی و هنر منحصر در انواع حسی و مادی و حتی زیبایی فکری نیست و شامل زیبایی معقول هم می شود. به عنوان نمونه مطهری در مقدمه داستان راستان به رهیافت هنرحکمت و انتقال معارف به جامعه توجه داشته غفلت از آن را به عنوان بیماری اجتماعی یاد می کند. UR - https://novin.isca.ac.ir/article_67589.html L1 - https://novin.isca.ac.ir/article_67589_7b2d082ba9aef1795292a8ff11d41f25.pdf ER -