جایگاه تجربۀ عرفانی در مکتب اشراق سهروردی بر اساس الگوی فلسفه به مثابه روش زندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

پی‌یر آدو معتقد است ماهیت و حقیقت ِفلسفۀ دورانِ باستان، در تجربۀ اتحاد و تجربۀ عرفانی ریشه دارد. از نظرِ او تعالیم و آموزه‌های مکاتبِ فلسفی، تمرین‌های معنوی هستند که به منظورِ آماده‌سازیِ نفسِ مخاطب برای تجربۀ امرِ متعالی، ارائه شده‌اند. سهروردی نیز حکمتِ اشراق را مبتنی بر تجربۀ امر متعالی و مشاهده و اشراق بنا می‌کند. بنابراین در این مقاله با استفاده از الگوی فلسفه به مثابه روش زندگی، به بررسی جایگاه تجربۀ عرفانی در مکتب ِاشراق می‌پردازیم، تا از این رهگذر، به شناخت هر چند عمیق‌تر مسائل این مکتب نائل گردیم. بر این اساس هدف از تأسیس حکمتِ اشراق را می توان، ارائۀ برنامه‌ای جامع و عملی دانست که با کمک به ارتقاء سطح ِآگاهی مخاطب، او را برای تجربۀ نوعی دیگر از زندگی آماده می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

he Place of Religious Experience in Suhrawardi’s Illuminationism Based on the Model of Philosophy as a Way of Life

نویسنده [English]

  • zahra rastakhiz ghasrodashti
Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
چکیده [English]

Hadot believed quiddity and reality of ancient philosophy rooted in the experience of unification and mystical experience. In his opinion, the doctrines of philosophical schools were spiritual exercises designed to qualify the soul for the experience of the transcendent. Suhrawardi, like Hadot, founded the doctrines of illumination on the experience of the transcendent, intuition and illumination.
Given this similarity, and following the model of Philosophy as a Way of Life, this article investigated the place of religious experience in Suhrawardi’s Illuminationism to have a better understanding of his school. In conclusion, the paper argued the purpose of the School of Illumination was to introduce a comprehensive and practical plan to the audience to increase their understanding and to prepare them for the experience of a different life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pierre Hadot
  • Philosophy as a Way of Life
  • Ancient Philosophy
  • Illuminationism
  • Mystical Experience
  • Spiritual Exercises
1. سهروردی، شهاب الدین (1390)، آواز پر جبرئیل، تهران: مولی.
2. ______، (1391)، حکمت الاشراق، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3. ______، (1380)، التلویحات (مجموعه مصنفات)، جلد اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4. ______، شهاب الدین، (1380)، المشارع و المطارحات (مجموعه مصنفات). جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
5. ______، (1380)، حکمۀ الاشراق (مجموعه مصنفات)، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6. ______، (1358)، انواریه (ترجمه و شرح حکمه الاشراق)، ترجمۀ محمد شریف نظام‌الدین احمد بن الهروی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
7. شهاب الدین، سهروردی (1375)، حکمت الاشراق (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد دوم، تصحیح و مقدمه هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
8. ______، (1375)، یزدان شناخت (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد سوم، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
9. ______، (1375)، آواز پر جبرئیل (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد سوم، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
10. ______، (1375)، المشارع و المطارحات (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد اول، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
11. ______، (1375)، اللواح العمادیه (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد چهارم، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
12. ______، (1375)، یزدان شناخت (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد سوم، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
13. ______، (1375)، التلویحات (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد اول، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
14. ______، (1375)، اللمحات (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد چهارم، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
15. ______، (1375)، کلمت التصوف (مجموعه مصنفات شیخ اشراق)، جلد چهارم، تصحیح و مقدمه: هانری کربن و سید حسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
16. احمد‌بن الهروی، محمد شریف نظام‌الدین (1363)، (انواریه) ترجمه و شرح حکمت الاشراق سهروردی، مقدمه: حسین ضیائی، تهران: امیر کبیر.
17. شهرزوری، شمس‌الدین (1365)، نزهۀ الأرواح و روضۀ الأفراح ( تاریخ الحکماء)، مترجم: مقصود علی تبریزی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
18. خالد غفاری، سید محمد (1380)، فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ اشراق، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
19. لیمون، الیور؛ نصر، حسین (1386)، تاریخ فلسفۀ اسلامی، تهران: حکمت.
20. حسینی، مالک (1388)، حکمت، تهران‌: هرمس.
21. Hadot, pierre (1995), Philosophy as a way of life, Trans: Michael Chase, wiley-Black well.
22. ______, (2002), What is Ancient Philosophy, The Belknap press of Harvard University Press, Cambridge.
23. ______, (2011), The Present alone is Our Happiness, Second Edition, trans: Marc Djaballah and Michael Chase Standard University Press, Stanford,Callifornia.
24. ______, (1998), Plotinus: The Simplicity of Vision, Trans Michael Chase, University of Chicago Press, Chicago.