ایرادات ناظر به کاربست خصایص طبیعی آدمی در شناخت (مربوط به نظریه زاگزبسکی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

رویکرد طبیعت­گرایانۀ لیندا زاگزبسکی به شناخت، ورود خصایص فضیلت­گرایانۀ انسان به حوزۀ معرفت‌شناسی را مجاز نموده است. فضایل و احساسات و عواطف از وجوه طبیعت آدمی‌هستند که از منظر زاگزبسکی در تشکیل معرفت سهم دارند. انگیزۀ برآمده از عواطف، باور را به سوی صدق، هدایت می‌کند. کاربست خصایص طبیعی در معرفت، مستلزم مهارتی خاص است که از نظر زاگزبسکی از مهارت به‌مثابۀ فن و استادی متمایز است. فضیلت، انگیزه و موفقیت از مهمترین اجزای طبیعت­گرایانۀ شناخت از نگاه زاگزبسکی هستند. در کنار اجزای طبیعی یادشده، عناصر دیگری مانند آگاهی، اراده، وظیفه و غیره از سوی معرفت‌شناسان سنّتی برای تشکیل معرفت معرفی شده­اند.
نویسندگان در تحلیل و نقد نگاه زاگزبسکی به سه جزء طبیعی معرفت یعنی عناصر فضیلت، انگیزه و موفقیت می‌پردازند. سه جزء نامبرده آن­گونه که زاگزبسکی به آنها نقش می­دهد، خالی از خطا نیستند و به‌کاربستن آنها در ساختار معرفت، مستلزم دقّت در معنا، حدود و کارکرد است. برای مثال چنانچه تنها فضایل معرفتی رفتاری، فضایل مؤثر در شناخت برشمرده شوند، احتمال وقوع تزاحم فضایل و از دست رفتن ظرفیت فضایل طبیعی در معرفت و محدود شدن دامنۀ باورهای آسان­یاب به وجود می‌آید. در این صورت، انحصار باورهای صادق به باورهای حاصل از انگیزۀ حقیقت­یابی، به نادیده گرفتن باورهایِ صادقِ برآمده از دیگر انگیزه­ها منتهی خواهد شد و فضیلت ندانستن مهارت­ها، موجب زایل شدن فضیلت مستتر در فنون می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Objections Related to the Application of Natural Human Characteristics in Cognition (Related to Zagzebski's Theory)

نویسندگان [English]

  • akram askarzadeh mazraeh 1
  • seyed ali alamolhoda 2
1 َAssociate professor of the philosophy university of Mohaghegh Ardabili
2 Professor of islamic philosophy and theology, Payame noor university, Iran
چکیده [English]

Linda Zagzebski's naturalistic approach to cognition has made permissible the entry of human virtue-oriented characteristics into the field of epistemology. Virtues, feelings, and emotions are aspects of human nature that, from Zagzebski's point of view, contribute to the formation of knowledge (ma‘rifat). The motivation arising from emotions leads the belief towards the truthfulness. The application of natural characteristics in knowledge requires a special skill, which, according to Zagzebski, is different from skill as a technique and mastery. Virtue, motivation and success are among the most important naturalistic components of cognition from Zagzebski's point of view. Besides the mentioned natural components, other elements are introduced by traditional epistemologists for the formation of knowledge, such as awareness, will, duty, etc.
In analyzing and criticizing Zagzebski's view, the authors deal with three natural components of knowledge, i.e. the elements of virtue, motivation and success. The three components, as proposed by Zagzebski, are not free from fault, and their application in the structure of knowledge requires precision in meaning, limits, and function. For example, if only epistemic and behavioral virtues are counted as effective virtues in cognition, there would appear a possibility of a conflict among virtues and the loss of the capacity of natural virtues in knowledge and the limitation of the scope of easy-to-find beliefs. In this case, the exclusiveness of true beliefs to the beliefs resulting from the truth-seeking motive would lead to neglecting the true beliefs arising from other motives, and the virtue of not having skills will cause the virtue hidden in techniques to disappear.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Zagzebski"
  • "Epistemology"
  • "Virtue"
  • "Motivation"
  • " Skill"
  1. ارسطو (1391)، اخلاق نیکوماخس، ترجمۀ ابوالقاسم پورحسینی، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسۀ انتشارات.
  2. زاگزبسکی، لیندا (1396)، فضایل ذهن: تحقیق در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقی معرفت، امیرحسین خداپرست، تهران: نشر کرگدن.
  3. پالمر، مایکل (1388)، مسائل اخلاقی، ترجمۀ علیرضا آل‌بویه، تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
  4. Aristotle (2009), “Nickomachian Ethics”, Trans. By David Ross, Oxford: Oxford University Press.
  5. Athanassoulis, Nafsika ( 2013),”Virtue Ethics”, London, Bloomsbury.
  6. Baehr, Jason (2011), “The Inquiring Mind: on intellectual virtue and virtue epistemology”, oxford, oxford university press.
  7. Gerco, John (1992), “Virtue In Epistemology”, in The oxford Handbook of epistemology, ed by: paul Moser.
  8. Faine, Gail (1990), “Knowledge and Belief”, in Republik V-Vil, in:Stephen Evesonced, j, Epistemology Compain to Ancient Theought: 1, Cambridge: Cambridge University Press.
  9. Feldman, Richard (1999), “Contextualism and Skepticism”, Philosophical perspective 13.
  10. Foot, pphilippa (1987), “Virtues and Vices”, in: Virtues and Vices and other Essays in Moral Philosophy, P. Foot (ed) , Berkeley: University of California press.
  11. Sosa, Ernest (1991),”Knowledge In Perspective”, Selected Essay In Epistemology, Cambridge, Cambridge University Press.
  12. Meilaender, Gilbert (2000), The Theory and Practice of Virtue, Newyork: Oxford University.
  13. Zagzebski, Linda (1996), “Virtue Of The Mind: an inquiry into the nature of virtue and the ethical foundations of knowledge”, Newyork: NY,USA, Cambridge University Press.
  14. Zagzebski, Linda (2000), “From Reliabilism To Virtue Epistemology”, in: Guy Axtell, Knowledge, Belief and Character: Readings in Virtue Epistemology, Oxford: Clarendon press.
  15. Zagzebski, Linda (2009), “On Epistemology, an inquiry into the nature of virtue and the ethical foundations of knowledge”, Newyork, NY,USA: Cambridge University Press.