The Meaning of Life in Eckhart's Viewpoint

Document Type : Original Article

Authors

1 International Department Imam Khomeini

2 International Department Imam khomeini

Abstract

Man is a communicative being and the meaningfulness of his life can be explained according to his relation with himself, God, the world and other people. In Eckhart's thought, the highest level of the meaning of human life is realized in his union with divine truth. Eckhart considers selfishness to be the biggest obstacle to the union between man and God. In his opinion, overcoming selfishness is achieved through a kind of cognitive uplifting and complete understanding of man's existential poverty; in the sense that all existence is nothing and all that exists is God. He believes that achieving this stage is possible only by removing all personal attachments. In Eckhart's viewpoint, removing the dependencies or the worldly attachments brings love to the Origin (mabda‘) and this love strengthens the will to forsake other dependencies and as the will becomes stronger, the love becomes more intense to the extent that, at last, man would reach the level of complete detachment as well as union with God.

Keywords


  1. استیس، والتر ترنس (1367)، عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاء الدین خرمشاهی، چاپ سوم، تهران: سروش.
  2. اسمیتن، هیوستن (1382)، «معنای زندگی در ادیان جهان»، ترجمۀ مصطفی ملکیان، مجله نقد و نظر، پاییز و زمستان، شماره 31و32 ، صص 219 تا 244.
  3. اکهارت، یوهانس (1373)، وارستگی، محمدرضا جوزی، تهران: حکمت (ضمیمۀ کتاب الوهیت و هایدگر نوشتۀ جیمز. ل. پروتی).
  4. آزاد، علی­رضا و دیگران (1394)، تأثیر آرای ابن سینا بر فلسفه اروپا، آموزه­های فلسفۀ اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شمارۀ 17، پاییز و زمستان، صص3-23.
  5. پروتی، جیمز، ل. (1373)، الوهیت و هایدگر، محمدرضا جوزی، تهران: حکمت.
  6. تامسون، گرت (1394)، معنای زندگی، غزاله حجتی و امیرحسین خداپرست، تهران: نگاه معاصر.
  7. علیا، مسعود (1388)، کشف دیگری همراه با لویناس، تهران: نشر نی.
  8. علیزمانی، امیر عباس و زینب کریمی قدوسی (1390)، بررسی دیدگاه تدئوس متز در باب خدا و معنای زندگی و نقد آن از دیدگاه علّامه طباطبایی (ره)، فلسفه و کلام اسلامی، شماره یکم، سال چهل و چهارم.
  9. کاکایی، قاسم (1381)، گفتگوی اسلام و مسیحیت از دیدگاه ابن عربی و اکهارت، نامه مفید، شمارۀ 34.
  10. کاکایی، قاسم و بحران اشکانی (1390)، «فنای صفاتی از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت»، فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، بهار و تابستان، دورۀ 43، شماره 86/2.
  11. کیایی، فاطمه(1394)، بی‌اعتنایی به احکام و شعایر عبادی: اتهامی علیه مایستر اکهارت، پژوهش­های ادیانی-دانشگاه ادیان و مذاهب، دورۀ 3، شمارۀ 5.
  12. هپ برن، رونالد (1384)، «آشنایی با دانش فلسفۀ دین»، ترجمۀ همایون همتی، نشریۀ هفت آسمان، بهار، ش25.
  13. همیلتن، کریستوفر (1394)، فلسفۀ زندگی، ترجمۀ میثم محمدامینی، تهران: فرهنگ نشر نو.
  14. College, Edmund and Bernard McGinn Editors (1981), Meister Eckhart, The Essential Sermons, Commentaries and Defence, Paulise Press, New York.
  15. Davis, Oliver, Meister Eckhart (1994), Selecting Writings, Penguin Books.
  16. Eckhart, Meister (1991), Breakthroug, Meister Eckhart's Creation Spirituality in New Translation, Introduction and Commentaries by Mattew Fox. New York, Image Books.
  17. Eckhart, Meister (2009), The Complete Mystical Works of Meister Eckhart, New York, Crossroad.
  18. Shah-Kazemi, Reza (2006), Paths to Transcendence According to Shankara, Ibn Arabi, Meister Eckhart, Canada, World Wisdom.
  19. Vernon, Mark (2007), Science, Religion and the Meaning of Life, Palgrave Macmillan.
  20. McGinn, Bernard (2000-2001), The Mystical Thought of Meister Eckhart: the man from whom God hid nothing, The Edward Cadbury Lectures: Publishing Company New York.