A Comparative Study of the “Doctrine of Emanation” and the “Principle of Grace” from the Perspective of Thomas Aquinas and Khwāja Naṣīr al-Ṭūsī

Document Type : Original Article

Authors

1 خیابان خاقانی- فلکه دوم- پشت باشگاه مخابرات

2 seminary

Abstract

Among the meaningful and efficacious Islamic and Christian teachings, the doctrine of grace (emanation) holds a high status. Khwāja Naṣīr al-Ṭūsī and Thomas Aquinas, representatives of the two Abrahamic religions (Islam and Christianity) - who happened to be contemporaries - have brought up well-reasoned theological discussions on this topic in their books during the classical scholastic period. The main question of the present research is whether Divine grace (emanation) offers a facilitated way to succeed and act on the laws and Shari'a of the Supreme Creator? Or is it a kind of Divine-mystical invitation that is used to shorten the path to salvation? The authors try to examine the similarities and differences between the theories of Thomas Aquinas and Khwāja Naṣīr al-Ṭūsī, as two contemporary philosophers-theologians, using a descriptive-analytical method. The data in this article show that the discourses of emanation and grace do not lead to a single conclusion from the perspectives of Thomas and Khwāja. In Thomas’s view, the original nature of man is damaged due to original sin; therefore, man cannot be saved except by Divine grace, but Khwāja considers grace as separate from original sin and views it a product of God’s wisdom.

Keywords

Main Subjects


  1. کتاب مقدس، انتشارات ایلام.
  2. ابنمنظورابوالفضلجمالالدین،محمدبنمکرم (1414ق)، لسان العرب، بیروت: دار الفکر للطباعۀ و النشر و التوزیع.
  3. ابوالحسین ابن فارس بن زکریاء القزوینی، احمد (1399)، معجم مقاییس اللغه، ج5، بی­جا: دارالفکر.
  4. ایلخانی، محمد (1389)، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، چ‌سوم، تهران: نشر سمت.
  5. بحرانی، علی بن میثم (1406ق)، قواعدالمرام فی علم­الکلام، ج2، قم: مکتبه آیه­الله المرعشی النجفی.
  6. جمعی از نویسندگان،(1394)، تعالیم کلیسای کاتولیک، احمدرضا مفتاح، حسن قنبری و حسین سلیمانی، قم: انتشارات ادیان و مذاهب.
  7. حلّى، حسن بن یوسف (1382)،کشف المراد فى شرح تجریدالاعتقاد، قم: مؤسسه امام صادق7.
  8. حلی، جمال‌الدین حسن‌بن یوسف‌بن علی‌بن مطهر،(1413ق)، کشفُ‌المراد فی شرح تجریدالاعتقاد، انتشارات شکوری، قم: الطبعۀ الثانیه.
  9. خرازی، محسن (1384)، «قاعدۀ لطف»، مجله انتظار، ترجمۀ بهروز محمدی، شماره ۸.
  10. شعرانی، ابولحسن (1376)، شرح فارسی تجرید الاعتقاد، ج 8 ، تهران: کتاب فروشی اسلامیه.
  11. طاهری، محمدحسین و حسن دین­پناه (1392)، «بررسی تطبیقی مبانی قاعدۀ لطف در امامیه و آموزة فیض در مسیحیت کاتولیک»، معرفت ادیان، سال چهارم، شمارۀ دوم، ص۹۵ـ ۷۳.
  12. عطائی‌نظری، حمید، (1397)، «نگاهی به تأثیرپذیری‌های‌ کلام امامیه از کلام اشعری و فلسفه سینوی و عرفان ابن‌عربی و حکمت صدرایی»، آینۀ پژوهش، سال ۲۹، ش۱۶۹، ص3-20.
  13. علمی، قربان (1391)، «الهیات فیض کارل رانر در میانۀ کلیسای کاتولیک و نو»، الهیات تطبیقی، سال سوم، ش7، ص 19-36.
  14. قاضى، عبدالجبار (1422ق)،شرح الاصول الخمسة،  بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  15. قاضى، عبدالجبار (بی‌تا)، المغنى فى ابواب التوحید و العدل، ج 13، بی­جا: دارالمصریة .
  16. کربن،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هانری (۱۳۹۲)، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمۀ جواد طباطبایی، تهران: انتشارات مینوی خرد.
  17. مطهری، مرتضی (1358)، آشنایی با علوم اسلامی2، ج 1، قم: صدرا.
  18. معصومى همدانى، حسین (1391)، استاد بشر، تهران: میراث مکتوب.
  19. مفید، محمدبن نعمان (1413ق)، اوائل المقالات فى المذاهب و المختارات، قم: الموتمر العالمى للشیخ المفید.
  20. مفید، محمدبن نعمان (1413ق)، النکت الاعتقادیة ، قم : الموتمر العالمى للشیخ المفید.
  21. مک­گراث، آلیستر (۱۳۸۶)، مقدمه‌ای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، ترجمۀ بهروزحدادی، مرکز مطالعات و مذاهب قم.
  22. موسوى، جمال‌الدین؛ شاکر ایشتیجه، محمدتقی (1392)، «قاعده لطف و ادلّۀ نقلى آن»، معرفت، سال 22، ش 195، ص27- 41.
  23. نصر، سیدحسین (1383)، سنت عقلانی اسلامی در ایران، ترجمه و تحقیق، سعید دهقانی، تهران: قصیده‌سرا.
  24. نصرتیان، رئوف (1391)، «آموزۀ فیض از عهد عتیق تا آگوستین تفاوت­ها- شباهت­ها»، معرفت ادیان، سال سوم، ش4، ص 84ـ ٦٥.
  25. Augustine, On Grace and Free Will, Nicene and Post-Nicene Fathers, First Series, Vol, 5.
  26. O Meara, Thomas, "grace", Encyclopedia of Religion.
  27. George Klosko (2012), History of Political Theory: An Introduction, Volume I: Ancient and Medieval, ,Oxford University Press.
  28. Jack B.Rogers And Donald K. Mckim (1999), The authority and interpretation of the Bible, Publisher: Wipf and Stock Publishers.
  29. Thomas Aquinas (2006), the Summa Theologica, Translated by Fathers of the English Dominican Province, London: Cambridge University.