Theology of Acts or Metaphysics of Moral from Farabi`s Viewpoint

Document Type : Original Article

Author

Faculty Member of University of Qom

Abstract

Inspiring from Farabi’s definition of theology and jurisprudence, this paper will examine the ‘theology of acts’ (Kalām-i ‘af‘āl) usually known in Islamic thought as ‘morals metaphysics’ (ilāhīyyāt-iakhlāqī).   Although jurisprudence is the science of divine law (fiqh) with the aim of paving the path toward happiness, it does not explain the philosophy behind the divine law.  According to Farabi, it is the science of theology that -in addition to defending the creeds- is responsible for providing us with the philosophy and justification of divine law which is named in this paper ‘theology of acts’.  The difficulty of this responsibility is the main reason of being undeveloped science in Islam, nevertheless there are still various methods of theology of acts some of which have been developed by Farabi.  The aim of this paper is to elaborate some of these methods to the readers especially to those who believe in the existence of philosophy of religion and sharī‘a, but have overlooked the importance of this theology in divine law and morality.

Keywords


1. جهانگیری، محسن (1383)، مجموعه مقالات، تهران: انتشارات حکمت.
2. حیدر پور، احمد (1385)، بررسی تعاریف علم کلام، معارف عقلی، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، شمارۀ 3، صص 131-156.
3. راغب اصفهانی (1988)، الاعتقادات، تحقیق: الدکتور شمران العجلی، بیروت: مؤسسۀ الاشرف.
4. رشدی محمد، عرسان علیان (2008)، دلیل العقل عند شیعۀ الامامیه، بیروت: مرکز الحضارۀ لتنمیه الفکر الاسلامی.
5. شیخ صدوق، محمد بن بابویه (1371)، الاعتقادات، تحقیق عصام عبدالسید، طبعۀ الاولی، قم: المؤتمر العالی الألفیۀ الشیخ المفید.
6. شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1364) امالی، ترجمۀ حسین استاد ولی، مشهد: آستان قدس رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
7. صدر ، محمد باقر (1978)، الحلقۀ الثالثه، مجلد الاولی، بیروت: دار الکتب اللبنانی.
8. ________، (1998)، الفتاوی الواضحه، تعلیقه السید محمد حسین فضل الله، الطبعۀ الثانیۀ، بیروت: دارالاملاک للطباعۀ و النشر و التوزیع.
9. طباطبایی، محمد حسین (1391)، المیزان فی تفسیر القرآن، جلد 9، قم: اسماعیلیان.
10. فارابی ، ابو نصر(1996) ، احصاء العلوم ، تصحیح الدکتور علی بو ملحم ، دار و مکتبۀ الهلال.
11. _________، (1991) ، کتاب المله و نصوص اخری، تصحیح محسن مهدی، الطبعۀ الثانیه، بیروت: دارالمشرق.
12. _________، (1990) ، کتاب الحروف، تصحیح محسن مهدی، الطبعۀ الثانیه، بیروت: دارالمشرق.
13. قاضی ایجی (بی‌تا)، المواقف فی علم الکلام، بیروت: عالم الکتب.
14. قمی، میرزا ابوالقاسم (2009)، القوانین المحکمه فی الاصول المتقنه، شرح و تعلیق سید رضا حسین صبح، جلد 3، انتشارات ثامن الحجج.
15. لاهیجی، ملا عبدالرزاق (1372)، سرمایۀ ایمان، تصحیح صادق لاریجانی، تهران: الزهراء.
16. محمدی ری شهری؛ محمد (1384)، میزان الحکمۀ، ترجمۀ حمیدرضا شیخی، ج 8، قم: مؤسسۀ علمی فرهنگی دارالحدیث.
17. مظفر، محمدرضا (1386)، اصوال الفقه، الطبعه الثانیه، نجف: دار النعمان.
18. یزدی، شیخ محمد ابراهیم (1426)،حاشیۀ فرائد الاصول، تقریرات سید محمدکاظم یزدی، جلد اول، قم: دار الهدی.
19. Gilbert C. Meilaender, (1991), Faith andFaithfulness: Basic Themes in Christian Ethics, Notre Dame: University of Notre Dame
20. Bernard Häring, C.Ss.R. (1978), Free and Faithful in Christ: Moral Theology for Priests and Laity, Volume I: General Moral Theology, Middlegreen, Slough: St. Paul Publications.
21. Mahdi, Muhsin (1972), Alfarabi on Philosophy and Religion, Philosophical Forum 4 (1):5