Event and its Quiddity from the Viewpoint of ‘Allāma Muhammad Taqī Ja‘farī

Document Type : Original Article

Author

Philosophy,Faculty of Literature,Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran

Abstract

Event, which in a general sense is anything that happens, takes place or occurs, is considered one of the world's categories in contemporary metaphysics. Although most of the metaphysicians have accepted the existence of event as a category, they disagree about its quiddity, and therefore, different approaches have been formed in its definition. Discussion about event and its quiddity is not limited to contemporary metaphysics and can be traced in the works of other philosophers as well. For this purpose, paying attention to the relationship and link between the concept of event (in the general sense) and the concept of change and movement and considering that every event is equivalent to a movement will be helpful. Although some have objected to this equivalent-making, in this article, which is a research based on the thought of the contemporary philosopher Allāma Muhammad Taqī Ja‘farī, it is shown to be acceptable. According to this relationship between event and movement, the quiddity of event has been followed in the works of Allāma Ja‘farī; and based on his metaphysical principles and his different view on substance and accident, event finds a new definition in the category of action or passivity.

Keywords

Main Subjects


جعفری، محمد تقی (1357). ترجمه و تفسیر نهج البلاغه. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
جعفری، محمد تقی (1391). تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال الدین محمد بلخی. چاپ هفدهم. تهران: انتشارت اسلامی.
جعفری، محمد تقی (1393). معرفت شناسی (جلد چهارم مجموعۀ آثار). چاپ اول. تهران: مؤسسۀ تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
جعفری، محمد تقی (1399). جبر و اختیار. چاپ دوم. تهران: مؤسسۀ تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
جعفری، محمد تقی (1400). فلسفۀ اجتماع، تاریخ و تمدن (جلد دهم مجموعۀ آثار). چاپ پنجم. تهران: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
جوادی­آملی، عبدالله (1398). رحیق مختوم. چاپ اول. قم: مرکز نشر اسراء.
درایتی، مجتبی (1394). «ملاک تشخص در فلسفۀ ارسطو؛ صورت یا ماده؟». نشریۀ حکمت و فلسفه. سال یازدهم. ش1. صص 69-88.
ذاکری، مهدی (1394). درآمدی به فلسفۀ عمل، چاپ اول. تهران: انتشارات سمت.
طباطبایی، محمدحسین (1430ق). بدایۀ الحکمۀ. با تعلیقات عباسعلی زارعی سبزواری. چاپ بیست و ششم. قم: موسسه نشر اسلامی.
طباطبایی، محمدحسین (1436ق). نهایۀ الحکمۀ. با تعلیقات عباسعلی زارعی سبزواری. چاپ هشتم. قم: موسسه نشر اسلامی.
فؤادمرشی، سیدکامران و کشفی، عبدالرسول (1398). «تحلیل وجودشناختی اشیای انضمامی: نظریه هسته‌ای و ایدۀ مقولاتی جوهر ارسطویی». پژوهش­های معرفت­شناختی. سال هشتم. ش16. صص 59-78.
لاکس، مایکل (1395). درآمدی به متافیزیک معاصر. مترجم صالح افروغ و یاسر پوراسماعیل. تهران: انتشارات حکمت.
ملاصدرا (1981م). الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار العقلیۀ الاربعۀ. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
Casati, Roberto and Achille Varzi (2020). "Events". The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.).
Davidson, Donald (2001). Essays on Actions and Events. University of California, Berkeley.
Kim, J. (1976). "Events as Property Exemplifications". in Brand and Walton. Pp. 159-77.
Lombard, Lawrence Brian (1986). Events a Metaphysical Study, First published. Routledge & Kegan Paul. London, Boston and Henley.
Simons, P. 2003. ‘Events’, in Loux, M. and Zimmerman, D. (eds). pp. 357–385.