Analysis of the multiplicity of names and attributes of God in theoretical mysticism

Document Type : Original Article

Authors

1 استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری(ره)، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

3 Philosophy, Theology. Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Hojjat Asadi:
In the esoteric model and mystical unifying thought, the divine names and attributes have a unique place in the universe; In such a way that perhaps the main focus of all mystical and epistemological topics can be considered; Because after proving that the divine essence is unconditionally divisive and free from any constraints, even the constraints of application, determination, name and description, the next position is the divine order and the names and attributes. Among the many issues related to nouns and adjectives, three issues; What is the truth, the justification of plurality, and the quality of the transmission of nominal pluralities from the one divine essence are doubly important. In the present article, by analyzing the views of Muslim mystics, it becomes clear that the source of the realization of nominal plurals and adjectives is the "emergence of the absolute in the constrained" in a definite way, and the definite plural is also a credit and virtual plural (in the mystical sense). Is coming.

Keywords


  1. قرآن کریم.
  2. آشتیانی، سید جلال‌الدین (1370). شرح مقدمۀ قیصری. تهران: امیرکبیر.
  3. _______________ (1360). مقدمۀ تمهید القواعد. قم: وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
  4. آملی، سیدحیدر (1368). جامع‌الأسرار و منبع‌الأنوار. تهران: علمی و فرهنگی.
  5. ابن‌ترکه اصفهانی، صائن‌الدین (1360). تمهیدالقواعد. مقدمه، تصحیح و تعلیق سیدجلال‌الدین آشتیانی. قم: وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
  6. ابن­فارس، ابوالحسین (1399).معجم مقاییس اللغه. محقق عبدالسلام هارون، قم: دارالفکر.
  7. ابن‎عربی، محی‎الدین (بی‎تا). الفتوحات المکیّۀ. بیروت: دارالصادر.
  8. ____________ (1946م). فصوص الحکم. قاهره: دار إحیاء الکتب العربیۀ.
  9. ابنمنظور، محمدبن‌مکرم (1414ق).لسانالعرب، ج 9و14. چاپ سوم. بیروت: دارالصادر.
  10. جامی، عبدالرحمن (2003م). لوائحالحق و لوامعالعشق. قاهره: المجلس الأعلی للثقافۀ.
  11. جیلی، عبدالکریم (1417ق). الکمالات‌الألهیه فی الصفات‌المحمدیه. قاهره: عام الفکر.
  12. جوارشکیان، عباس، احمدی، احمد، ابراهیمی دینانی، غلامحسین، غفاری، حسین (1379). نقد و تحلیل نحوۀ فاعلیت خداوند در عالم طبیعت از نظر فلاسفه اسلامی و آگوستین. رسالۀ دکتری دفاع شده در دانشگاه تربیت مدرس تهران.
  13. حسینی طهرانی، سید محمد حسین (1426ق). مهر تابان، چاپ هشتم. مشهد: ملکوت نور قرآن
  14. حسینی طهرانی، سید محمد حسین (1417). توحید علمی و عینی در مکاتیب حکمی و عرفانی. چاپ دوم، مشهد: علامه طباطبایی
  15. حسن‌زاده آملی، حسن (1416ق). الانسان‌الکامل‌فی‌نهج‌البلاغه. قم: مؤسسه المعارف الاسلامیه، نسخه دیجیتال.
  16. راغب اصفهانی (1412ق).المفردات فی غریب القرآن، ج 1. تحقیق صفوان عدنا الداودی. دمشق: دارالقلم.
  17. زبیدی، مرتضی (بی‎تا).تاج العروس (ج24). بی‎جا: بی‎نا: نسخه دیجیتال کتابخانه مدرسۀ فقاهت.
  18. سبزواری، هادی‌بن‌مهدی (1372). شرح‌الاسماالحسنی. تحقیق نجفقلی حبیبی. تهران: دانشگاه تهران.
  19. سبزواری، هادی‌بن‌مهدی (1374). شرح مثنوی. تحقیق مصطفی بروجردی. تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
  20. صدرالدین شیرازی، محمدبن‌ابراهیم (1360). اسرارالآیات و انوار البیّنات. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه اسلامی.
  21. صدرالدین شیرازی، محمدبن‌ابراهیم (1386). المفاتیح‌الغیب. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
  22. صدرالدین شیرازی، محمدبن‌ابراهیم (1420ق). مجموعه رسائل فلسفی. چاپ 2. تهران: حکمت.
  23. صدرالدین شیرازی، محمدبن‌ابراهیم (1981م). الحکمةالمتعالیةفیالأسفارالعقلیةالأربعة. بیروت: دار أحیاء التراث العربی.
  24. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1388). نهایةالحکمة ، ج 2. تعلیقه عباسعلی زارعی. قم: اسلامی.
  25. طباطبایی، سیدمحمدحسین (بی‌تا). المیزان. تهران: بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی.
  26. طریحی، فخرالدین ین محمد (بی‎تا). مجمع البحرین (ج2). بی‎جا، بی‎نا.
  27. قونوی، صدرالدین (1381ش). إعجازالبیان فی تفسیر أم القرآن. تصحیح سیدجلال‎الدین آشتیانی. قم: بوستان کتاب.
  28. قونوی، صدرالدین (2008م). شرحالاسماالحسنی. تحقیق قاسم الطهرانی. بیروت: دار و مکتبۀ الهلال.
  29. قونوی، صدرالدین (2010م). مفتاحالغیب. تصحیح عاصم ابراهیم الکیالی. بیروت: دارالکتب العلمیۀ.
  30. قیصری، محمدداود بن محمود (1381). رسائل. تصحیح و تحقیق سیدجلال‌الدین آشتیانی. تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
  31. قیصری، محمدداود بن محمود (1375). شرح فصوص‌الحکم. کوشش سیدجلال‌الدین آشتیانی. تهران: علمی و فرهنگی.
  32. فاضل تونی، محمدحسین (1386). تعلیقه برفصوص‌الحکم. مقدمۀ بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: مولی.
  33. فناری، شمس‎الدین محمدحمزه (2010م). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود. تصحیح عاصم ابراهیم الکیالی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
  34. کاشانی، عبدالرزاق بن جلال الدین (1426ق). اصطلاحات‌الصوفیه. تصحیح ابراهیم الکیالی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
  35. مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن­الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  36. موسوی خمینی، روح‌الله (1376). مصباحالهدایة إلی الخلافة و الولایة. مقدمه سیدجلال‌الدین آشتیانی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
  37. موسوی خمینی، روح‌الله (1370). آداب الصلواۀ.تهران: مؤسسۀتنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).