Analyzing the Relationship Between Criticism and Genius in the Realm of Humanities Studies

Document Type : Original Article

Author

institute for humanities and cultural studies

Abstract

Analyzing the relationship between criticism and genius in the humanities is one of the notable issues in the collection of critical studies that has not been taken into consideration so far. The main question of the following article is what activities or behaviors, especially those related to criticism, can lead to the strengthening of genius in the humanities? And can genius be used to open a path to criticism in the humanities and improve the strategy and methods of scientific criticism in this field? The article here mentions a concept called “critical genius” and for this purpose, after going over the concepts of criticism and genius and presenting aspects of philosophical analysis and their surrounding components, eleven scientific-social strategies or contexts are mentioned: the role of critical confrontation, questioning, the power of conjecture, a holistic abstract mind, a methodical approach, logical and mental order, changing the angle of view of the problem, a source of inspiration, departing from common scientific traditions, self-reliance, and also a creative social space. The author concludes in the end that transformation in the humanities is not possible without establishing a kind of creative relationship between criticism and genius.

Keywords

Main Subjects


اسکات، دیوید، (1400). نظریه‌ای رئالیستی انتقادی دربارۀ آموزش (مترجم: روزبه آقاجری). تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بختیاریان، مریم، (1398). «هم‌بستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربۀ زیباشناختی با رهیافت فرم‌محور»، نشریه علمی پژوهشی متافیزیک. ش27. صص94-79.
برنهام، داگلاس. (1399). درآمدی بر نقد قوۀ کانت (مترجم: محمدرضا ابوالقاسمی). تهران: نشر نی.
برونو، پاول، (1401). دیدگاه کانت درباره نبوغ (مترجم: حسام گودرزی). تهران: انتشارات طرح نو.
بلوم، هرولد. (1400). سیمای پنجاه نابغه سخن (مترجم: محبوبه مهاجر). تهران: انتشارات هرمس.
پایا. علی. (1396). گره گشایی به شیوه فیلسوفان و مهندسان. تهران: انتشارات طرح نقد.
پوپر. کارل. (1393). زندگی سراسر حل مسئله است (مترجم: شهریار خواجیان). تهران: نشر مرکز.
پوپر. کارل. (1389). اسطورۀ چارچوب در دفاع از علم و عقلانیت (مترجم: علی پایا). تهران: انتشارات طرح نو.
حسینی، سید حسین؛ شهابی، روح الله. (1397). «علوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقاء آن با بهره‌گیری از الگوی SWOT ». فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، سال18. ش2. صص126-101.
حسینی، سید حسین (1389). «نقد و پژوهشگری». نشریۀ علمی تخصصی کرسی اندیشه. ش 9.
حسینی، سید حسین. (1394). نقد در تراز جهانی (ج1). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، سید حسین. (1399). پرسش ـ نقد فلسفی، تهران: انتشارات نقد فرهنگ.
حسینی، سید حسین. (1401الف). کارگاه آموزشی نقد و نبوغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، سید حسین. (1401ب). الگوی نقد. تهران: انتشارات نقد فرهنگ.
حسینی، سید حسین. (1401ج). «تهذیب اجتماعی – انسان اجتماعی». فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 8. صص41-23.
حسینی. مالک. (1389). ویتگنشتاین و حکمت. تهران: انتشارات هرمس.
خویی. مهسا؛ اکرمی، موسی؛ ریاحی، حسن (1393). «نبوغ کانتی و بتهوون». نشریۀ علمی پژوهشی هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی. ش2. صص30-25.
دلوز. ژیل. (1392). فلسفه نقادی کانت؛ رابطۀ قوا (مترجم: اصغر واعظی). تهران: نشر نی.
رابینسون. اندرو. (1398). نبوغ (مترجم: فرنوش سلیمان‌زاده). تهران: نشر حکمت سینا.
راجرز. نایجل و دیگران. (1398). فیلسوفان بدکردار (مترجم: احسان شاه قاسمی). تهران: انتشارات امیر کبیر.
سیمونتون. دین کیت. (1400). نبوغ (مترجم: بافته‌چی). تهران: انتشارات پارسه.
شوپنهاور. آرتور. (1386). جهان و تاملات فیلسوف (مترجم: رضا ولی یاری). تهران: نشر مرکز.
صلیبا. جمیل. (1370). واژۀ‌نامه فلسفه و علوم اجتماعی (مترجم: کاظم برگ نیسی). تهران: انتشارات شرکت  سهامی انتشار.
کارول. نوئل. (1393). درباره نقد؛ گذری بر فلسفه نقد (مترجم: صالح طباطبائی). تهران: نشرنی.
کانت، ایمانوئل. (1399). نقد قوۀ حکم (مترجم: عبدالکریم رشیدیان). تهران: نشر نی.
کلاگ، جیمزسی. (1400). ویتگنشتاین در تبعید (مترجم: احسان سنایی). تهران: انتشارات ققنوس.
موسوی. آرش. (1388). درآمدی بر روان‌شناسی علم؛ تحلیل روان‌شناختی فرآیند نظریه‌پردازی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
Carroll, Noel, (2009), On Criticism, Routledge; London and New York.
Carroll, Noel, (1999), Philosophy of Art: A Contemporary Introduction, Routledge; London and New York.
Popper, karl.r, (1994), the myth of the framework in defence of science and ratinolity, routledge, London and NY.