مسعودی, جهانگیر, شایسته, ریحانه. (1395). خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا. پژوهشهای عقلی نوین, 1(1), 139-162. doi: 10.22081/nir.2016.22756
جهانگیر مسعودی; ریحانه شایسته. "خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا". پژوهشهای عقلی نوین, 1, 1, 1395, 139-162. doi: 10.22081/nir.2016.22756
مسعودی, جهانگیر, شایسته, ریحانه. (1395). 'خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا', پژوهشهای عقلی نوین, 1(1), pp. 139-162. doi: 10.22081/nir.2016.22756
مسعودی, جهانگیر, شایسته, ریحانه. خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا. پژوهشهای عقلی نوین, 1395; 1(1): 139-162. doi: 10.22081/nir.2016.22756
خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا
یکی از نظریات مهم در حوزههای روانشناختی و اخلاقی، نظریۀ خودگرایی است. اما از آنجا که این نظریه دلایلی متقن نداشته و مبانی آن قابل دفاع نیست، نقدهایی به آن وارد شده است که نظریهپردازان خودگرایی از پاسخگویی به آنها ناتوان هستند. با وجود طرد این نظریه از سوی بسیاری از اندیشمندان، ملاصدرا به خودگرایی اهمیتی ویِژه داده است. بر اساس نظر ملاصدرا، خودگرایی در ذات انسان قرار دارد. وی در نسبت دادن خودگرایی به انسان ویژگیهایی مانند انواع لذت، غایت حقیقی انسان، معنی صحیح حب ذات، ابعاد وجودی انسان، مراتب وجودی وی و غیره اشاره می کند تا معنای صحیح و دقیقی برای خودگرایی به دست دهد. به طور مثال خودگرایی از دیدگاه او متعلق به همۀ مراتب نیست، بلکه تنها متعلق به مراتب عقلانی و حقیقی انسان است. در فلسفۀ ملاصدرا همۀ انسانها در جهت کسب بیشترین صفات کمالی برای خود و حفظ آن تلاش میکنند و این مسأله هیچ منافاتی با دیگرخواهی ندارد و دیگرخواهی نیز به نوعی خودگرایی محسوب میشود.
Egoism; A Studying the Structure and its Components in the Philosophy of Sadra
نویسندگان [English]
Jahangir Masoodi1؛ Reyhaneh Shayesteh2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
2دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده [English]
The focus of this paper is ‘egoism’ and its validity. Having reviewed a couple of criticisms against egoism, the paper asserts that the advocates of it are incapable of finding any supporting arguments for its claims. Nevertheless the author attempts to find a way to defend a kind of egoism in Mulla Sadra’s thought and suggests that. according to Mulla Sadra human being is naturally egoistic, but in transcendental philosophy in order to achieve a valid interpretation for egoism, one must first bear in mind the key factors such as types of pleasure, real ultimate perfection of man , true meaning of self-love, characteristics of human existence and its levels in some of which the concept of egoism can be applicable. The authors have shown that according to Sadra’s version of egoism, all human beings keep trying to obtain the greatest attributes of perfection. This does not in any way in contradiction with altruism and actually it is a kind of egoism.
Becker, Lawrence C. )1992(, A History of western Ethics, Garland Publishing,_New York & London
Hume, David )1989(, An Enquiry Concerning the principles of Morals, Oxford university.ichard kraut "Egoism and Altruism" in: Routledge Encyclopedia Vol. 3, pp. 246-248.
Lawrence ) 2001(, Blum' Altruism' in: Encyclopedia of Eithics, eds. Beker, Vol.1
Mackinnon, Barbara) 1998(, Ethics, Theory and Comemporary Lssues. U.S.A: Wad worth.
Sober Elliott) 2000 (, Psychological Egoism in: The Black Well Guide to Ethical, ed, Hugh Laflletle, Black Well PuIiblsh.