آشوری ، داریوش (1389)، تعریفها و مفهوم فرهنگ، تهران: نشر آگاه.
ایگلتون، تری (1386)، ایدۀ فرهنگ، ترجمۀ علی ادیبراد، تهران: انتشارات حرفه نویسنده.
ادگار، اندرو و دیگران (1388)، مفاهیم کلیدی در نظریۀ فرهنگی، ترجمۀ ناصرالدین علی تقویان، تهران: انتشارات دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفۀ تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، دوجلدی، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
پایا، علی (1396)، گرهگشایی به شیوۀ فیلسوفان و مهندسان (مجموعه مقالاتی در باب علم و تکنولوژی و سیاست گذاری)، تهران: انتشارات پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ترایتلووا، یانا (1394)، انسانشناسی شناختی؛ گزیدهای از مباحث، ترجمۀ لیلا اردبیلی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ترنر، استیفن و دیگران (1390)، عقلانیّت (مجموعه مقالات)، ترجمۀ علی مرتضویان و دیگران، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
حسینی، سیّد علیاکبر (1394؛الف)، دفتر تربیت، دوجلدی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، سیّد حسین (1394؛ب)، نقد در تراز جهانی، دوجلدی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
10. _______، (1386)،
تحلیلی پیرامون نظام تعلیم و تربیت، کرمان: انتشارات ستاد نهضت تولید علم و کرسیهای نظریهپردازی.
_______، (1389)، نقد و پژوهشگری، نشریۀ علمی تخصصی کرسی اندیشه، شمارۀ 9.
12. _______، (1391)، «تحلیل مؤلفههای مفهومی دین»، نشریۀ علمی پژوهشی جستارهای فلسفۀ دین، سال 1، شمارۀ 2، صص 27-50.
13. _______، (1395؛الف)، تمدنپژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی، تهران: انتشارات جامعهشناسان .
14. _______، (1395؛ب)، اصول راهنمای تنظیم مقالات نقد، تهران: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی.
15. _______، (1396)، «منظومۀ نقدپژوهی؛ با معرفی کتاب نقد در تراز جهانی»، فصلنامه کلام و عرفان و فلسفه، سال 4، شمارۀ 15 و 16، صص 247-254.
16. _______، (1397)، «انسانشناسی ساحتی از منظر روششناختی»، همایش انسان؛ پرسشهای امروز، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
17. رولف، مایکل (1396)، ایمانوئل کانت؛ دانشنامۀ استنفورد، ترجمۀ داود میرزایی، تهران: انتشارات ققنوس.
18. زرگر، زهرا و دیگران (1391)، «مقایسۀ آراء سید حسین نصر و پاول فایرابند دربارۀ جامعه علمی آرمانی»، فصلنامۀ روششناسی علوم انسانی، سال 18، شمارۀ 72، صص 55-79.
19. صلیبا، جمیل (1370)، واژهنامۀ فلسفه و علوم اجتماعی، ترجمۀ کاظم برگنیسی و صادق سجادی، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
20. فوکو، میشل (1397)،
نقد چیست؟ و پرورش خود، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
کاردان، علیمحمد و دیگران، (1372)، فلسفۀ تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات سمت.
22. مالینوفسکی، برونیسلاو (1384)، نظریهای علمی دربارۀ فرهنگ، ترجمۀ عبدالحمید زرین قلم، تهران: انتشارات گام نو.
23. مطهری، مرتضی (1367)، انسان کامل، تهران: انتشارات صدرا.
24. موسوی، آرش (1388) درآمدی بر روانشناسی علم؛ تحلیل روان شناختی فرآیند نظریهپردازی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
25. نلر، جورج (1379)، انسانشناسی تربیتی، ترجمۀ یحیی قائدی و محمد رضا آهنچیان ، تهران: انتشارات آییژ.
26. هرست، پل هیوود و پیترز، ریچارد استنلی (1389)، منطق تربیت؛ تحلیل مفهوم تربیت از نگاه فلسفۀ تحلیلی، ترجمۀ فرهاد کریمی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
27. هاسپرس، جان (1379)،
درآمدی بر تحلیل فلسفی، ترجمه موسی اکرمی، تهران، انتشارات طرح نو.
Foucault, Michel (1977), "what is critique?", in: the Politics of Truth, edited by sylvere lotringer & lyza hochroth, New York: Columbia university.
Kornfeld, W; Hewitt, CE (1981), "The Scientific Community Metaphor", IEEE Trans. Sys., Man, and Cyber, SMC, No 11 (1), pp. 24–33.