نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The problem of this research is to analyze the relation of criticism with the phenomenon of cultural education. To this end, we would explain the basic concepts and their relation to one another with the conceptual analysis method so as to achieve the conceptual plan of the problem’s analysis. Upon basing the article of two conceptual prerequisite, i.e. definition of the concept of culture and the concept of education, we would discuss two meanings of criticism as “theoretical science” and criticism, and “functional activity” and then would undertake to analyze the relation of criticism to cultural education. Accepting the social process of the phenomenon of cultural education prompted mentioning the procedures of growth for the trend of “criticism as cultural education” in conclusion of the article.
کلیدواژهها [English]
10. _______، (1386)، تحلیلی پیرامون نظام تعلیم و تربیت، کرمان: انتشارات ستاد نهضت تولید علم و کرسیهای نظریهپردازی.
12. _______، (1391)، «تحلیل مؤلفههای مفهومی دین»، نشریۀ علمی پژوهشی جستارهای فلسفۀ دین، سال 1، شمارۀ 2، صص 27-50.
13. _______، (1395؛الف)، تمدنپژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی، تهران: انتشارات جامعهشناسان .
14. _______، (1395؛ب)، اصول راهنمای تنظیم مقالات نقد، تهران: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی.
15. _______، (1396)، «منظومۀ نقدپژوهی؛ با معرفی کتاب نقد در تراز جهانی»، فصلنامه کلام و عرفان و فلسفه، سال 4، شمارۀ 15 و 16، صص 247-254.
16. _______، (1397)، «انسانشناسی ساحتی از منظر روششناختی»، همایش انسان؛ پرسشهای امروز، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
17. رولف، مایکل (1396)، ایمانوئل کانت؛ دانشنامۀ استنفورد، ترجمۀ داود میرزایی، تهران: انتشارات ققنوس.
18. زرگر، زهرا و دیگران (1391)، «مقایسۀ آراء سید حسین نصر و پاول فایرابند دربارۀ جامعه علمی آرمانی»، فصلنامۀ روششناسی علوم انسانی، سال 18، شمارۀ 72، صص 55-79.
19. صلیبا، جمیل (1370)، واژهنامۀ فلسفه و علوم اجتماعی، ترجمۀ کاظم برگنیسی و صادق سجادی، تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
20. فوکو، میشل (1397)، نقد چیست؟ و پرورش خود، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
22. مالینوفسکی، برونیسلاو (1384)، نظریهای علمی دربارۀ فرهنگ، ترجمۀ عبدالحمید زرین قلم، تهران: انتشارات گام نو.
23. مطهری، مرتضی (1367)، انسان کامل، تهران: انتشارات صدرا.
24. موسوی، آرش (1388) درآمدی بر روانشناسی علم؛ تحلیل روان شناختی فرآیند نظریهپردازی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
25. نلر، جورج (1379)، انسانشناسی تربیتی، ترجمۀ یحیی قائدی و محمد رضا آهنچیان ، تهران: انتشارات آییژ.
26. هرست، پل هیوود و پیترز، ریچارد استنلی (1389)، منطق تربیت؛ تحلیل مفهوم تربیت از نگاه فلسفۀ تحلیلی، ترجمۀ فرهاد کریمی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
27. هاسپرس، جان (1379)، درآمدی بر تحلیل فلسفی، ترجمه موسی اکرمی، تهران، انتشارات طرح نو.