توزیع عادلانه قدرت و مناصب حکومتی از دیدگاه ارسطو و ملاصدرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی

2 گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

چکیده

ترسیم نظام سیاسی که در آن قدرت و مناصب حکومتی به صورت عادلانه توزیع شده باشد از جمله دغدغه‌هایی است که ارسطو و ملاصدرا در آثار خود توجه ویژه‌ای بدان داشته‌اند ارسطو در پی این مسأله به بررسی انواع حکمرانی‌های سیاسی و نقد آن‌ها پرداخته و بیان می‌کند که ایراد اساسی حکومت‌ها در این باره این است که هرکدام شیوه حکومت خود را به طور مطلق عادلانه دانسته و توجهی به هدف از تشکیل جامعه سیاسی و حکومت که رساندن شهروندان به فضیلت و برآوردن منافع مشترک و شکوفندگی (اودایمونیا) آنها است، ندارند. حکومت‌هایی که این اهداف را برآورده کنند صحیح و عادلانه‌اند و در غیر این صورت منحرف‌اند. از نظر ملاصدرا نیز هر چند هدف از تشکیل جامعه و حکومت برآوردن نیازهای مشترک است اما اهداف دیگری نیز دارد که با دیدگاه ارسطو در این زمینه متفاوت است از نظر او هدف اصلی از حکومت و تشکیل جامعه رسیدن انسان به خداوند و سعادت اخروی است چرا که این جهان همانند گذرگاه است. همچنین از دیدگاه او حکومت منصبی الهی است که تنها به کسانی واگذار می‌شود که مأذون از طرف او باشند بنابراین تنها حکومت این افراد عادلانه بوده و صور دیگر حکومت از روی اضطرار قابل قبول می‌باشد. ما در این مقاله با تحلیل دیدگاه این دو فیلسوف به بررسی و مقایسه آراء آنها درباره نحوه عادلانه توزیع قدرت در نظام سیاسی و معیار شایستگی جهت حکومت و بدست گرفتن مناصب حکومتی خواهیم پرداخت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

just distribution of power and rule in Aristotle and Mulla Sadra

نویسندگان [English]

  • mosayeb jovzi 1
  • Majid Mollayousefi 2
  • Mohammad Sadegh Zahedi 2
1 ikiu
2 -imam Khomeini international university
چکیده [English]

The depiction of a political regime in which power and rule are justly distributed is one of the concerns that Aristotle and Mulla Sadra paid special attention to in their works. Aristotle, following this question, examines a variety of political regimes and criticizes them, and states that the fundamental objection of regimes in this regard is that each of them considers the mode of regimes to be absolutely just and no attention to aim of political community and the rule that bring citizens to virtue and to their common advantage and their self - flourishing (Eudaimonia). rulers that meet these aims are correct and just and otherwise defective. In Mulla Sadra's view, though, the aim of forming society and regimes is to meet common advantage, but it also has other aims that Aristotle's views on this are different. In his view, the main objective of regime and the formation of society is the attainment of mankind for God and fortunate happiness because in he view This world is like a passage. he is also a divine authority that is only left to those who are responsible for him, so only the rule of these people is fair and the other forms of regime are acceptable from the point of view of urgency.In this article, we will analyze the views of these two philosophers and compare their views on how to distribute powerjustly in the political regime and the criterion of merit for rule positions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mulla sadra
  • Aristotle
  • Distributive Justice
  • rule
  • citizen