عبور از واقع گرایی و ضد واقع گرایی: بررسی دیدگاه ناواقع گرایی نلسون گودمن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و حکمت. دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی. دانشگاه بین المللی امام خمینی. قزوی. ایران

2 گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

3 گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی

چکیده

اختلاف میان واقع‌گرایی و ضدّ واقع‌گرایی دربارۀ وجودِ عالم واقع و نسبت آن با ذهن انسان است. نلسون گودمن این اختلاف را اختلافی حقیقی و اصیل نمی‌داند و در این میان دیدگاه سومی را برگزیده و آن را «نا واقع‌گرایی» می‌نامد. دیدگاه ناواقع‌گرایی گودمن بهطور کامل در نظریۀ «جهان‌سازی» او تبیین شده است. بر اساس این نظریه، جهان مستقل از ذهن وجود ندارد، بلکه انسان با ذهن و زبان خود، توصیف‌ها و نسخه‌هایی می سازد و هریک از این نسخه‌ها جهان خود را می سازند. در این مقاله، ابتدا دیدگاه کلی گودمن دربارۀ مبحث واقع‌گرایی- ضدّ واقع‌گرایی و انگیزه‌ها و ریشه‌های نا‌واقع‌گرایی او بررسی شده است. در تبیین دیدگاه گودمن نشان داده‌ایم که وی متأثر از مبانی پراگماتیسم است و موضع او در دوگانۀ واقع‌گرایی-ضدّواقع‌گرایی جای نمی‌گیرد. سپس با تشریح نظریۀ جهان‌سازی و انتقادهای وارد شده به آن کوشیده‌ایم تا حد امکان به این انتقادها پاسخ دهیم. هر چند گودمن به وجود واقعیت فی‌نفسه اعتراف نمی‌کند، اما آن را انکار نمی‌نماید، بلکه نادیده می‌گیرد. همچنین ضمن بررسی انتقادها نشان داده‌ایم پاسخ بسیاری از آنها به‌طور ضمنی در عبارات‌ گودمن وجود دارد. مهمترین انتقاد، به معیار تمایز نسخه‌های درست از نادرست مربوط می‌باشد. به نظر گودمن معیار درستی یک نسخه، «متناسب بودن در عمل» است و بر خلاف نظر منتقدان، این معیار، در واقع، معیاری عینی و معتبر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Passing through Realism and Antirealism; Surveying Nelson Goodman’s Viewpoint of Irrealism

نویسندگان [English]

  • Aref Aeini 1
  • Mohammad Sadegh Zahedi 2
  • Majid Mollyousefi 3
1 Department of Philosophy and Wisdom. Faculty of Islamic Sciences and Research. Imam Khomeini International University. Qazvin. Iran
2 Department of Philosophy and Wisdom. Faculty of Islamic Sciences and Research. Imam Khomeini International University. Qazvin. Iran
3 Department of Philosophy and Wisdom. Faculty of Islamic Sciences and Research. Imam Khomeini International University. Qazvin. Iran
چکیده [English]

The difference between realism and anti-realism occurs in the world of being and its relation to the human mind. Nelson Goodman does not consider this difference to be a real and genuine difference, and in the meantime he has chosen a third view and calls it "Irrealism". Goodman's view of unrealism is fully reflected in his theory of "globalization." According to this theory, there is no world independent of the mind, but man creates descriptions and versions with his own mind and language, and these versions each create their own world. This article first examines Goodman's general views on the subject of realism -anti-realism and the motives and roots of his unrealism. In elucidating Goodman's view, we have shown that he is influenced by the principles of pragmatism and that his position does not fit into the realism - anti-realism dichotomy. Then, by explaining the theory of globalization and the criticisms made against it, we have tried to respond to these criticisms as far as possible. Although Goodman does not acknowledge the existence of reality per se, he does not deny it, but ignores it. We have also examined the criticisms and shown that many of their answers are implicit in Goodman's statements. The most important critique is against the criterion for distinguishing the right versions from the wrong ones. In Goodman's view, the criterion for the rightfulness of a version is the "proportionality in practice", and contrary to critics' viewpoint, this criterion is, in fact, an objective and valid criterion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: realism
  • antirealism
  • unrealism
  • globalization
  • pragmatism
  • Goodman
  1. 1. رورتی، ریچارد، 1384، فلسفه و امید اجتماعی، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ و نگار نادری، تهران: نشر نی.
  2. 2. صادقی، رضا،1384، «نمرود مدرن: نگاهی به نظریه جهان‌سازی نلسون گودمن»، معرفت فلسفی، شمارۀ 9، صص 147-125.

3. Cohnitz. D, Rossberg. M, 2006, Nelson Goodman (Philosophy Now), Acumen.

4. Goodman, Nelson, 1996, On Starmaking,  in McCormik. Peter J(Ed), Starmaking, Realism,    Anti-Realism, and Irrealism, p. 143-150 (Original work published 1984).

5. Goodman, Nelson, 1996, The Way the World Is,  in McCormik. Peter J(Ed), Starmaking, Realism, Anti-Realism, and Irrealism, p. 3-10 (Original work published 1960).

6. Goodman, Nelson, 1996, On Rightness of Rendering,  in McCormik. Peter J(Ed), Starmaking, Realism, Anti-Realism, and Irrealism, p. 79-104.

7. Putnam, Hilary , 1996, Irrealism and Deconstruction,  in McCormik. Peter J(Ed), Starmaking, Realism, Anti-Realism, and Irrealism, p. 179-200 (Original work published 1992).

8. Siegel, Harvey, 1984, Relativism, Realism, and Rightness: Notes on Goodmanian Worldmaking, Journal of Thought, Vol. 19, No. 4 (Winter 1984), pp. 16-35.

9. Scheffler, Israel, 1996, The Wonderful Worlds of Goodman, in McCormik. Peter J(Ed), Starmaking, Realism, Anti-Realism, and Irrealism, p. 134-141.

10. Searle, John R, 1997, The Construction of Social Reality, Free Press.