دفاع هستی‌شناسانه از اکنون‌گرایی در باب زمان در برابر ازل‌گرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه امام خمینی، قزوین، ایران

2 گروه فلسفه و حکمت. دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی. دانشگاه بین المللی امام خمینی. قزوی. ایران

چکیده

در این مقاله براساس روش پژوهشی تحلیلی- توصیفی تلاش شده است نزاع میان دو نظریّه در باب زمان، یعنی اکنون‌گرایی و ازل‌گرایی حل‌و‌فصل شود. براساس اکنون‌گرایی تنها زمان و هویّات اکنون موجود و واقعی‌اند و گذشته/آینده موجود و واقعی نیستند. ازل‌گرایی این ایده است که تمامیِ زمان‌ها یعنی گذشته/اکنون/آینده از واقعیّت مساوی برخوردار و موجودند. اکنون‌گرایی مبتنی بر نظریّۀ A و ازل‌گرایی استوار بر نظریّۀ B در باب زمان است. بنابر نظریّۀ A مقولات گذشته/اکنون/آینده ذاتی زمان و گذر زمان طبق آن‌ها توجیه می‌شود. براساس نظریّۀ B مقولات زمان طبق قبل‌از/بعداز/همزمان با، چینش می‌شوند و برای تبیین گذر زمان کافی‌اند. اشکالات مهمی بر اکنون‌گرایی وارد شده است که مهمترین آن‌ها مسئلۀ گزاره‌های منفرد و اشیای ناحاضر و دیگری ارتباط میان اشیای حاضر و ناحاضر است؛ به این معنا که اکنون‌گرایی چگونه می‌تواند دربارۀ اشیایِ گذشته و آینده که بنابر پیش‌فرض آنان موجود نیستند سخن بگوید؟ اکنون‌گرایان تلاش کرده‌اند این معضلات را از طریق راه‌حل پارافریزِ جملاتِ مربوط به گذشته/آینده و نیز این ایده که زمان‌ها مانند جهانِ‌های ممکن هستند حل کنند. در پایان دو استدلال مهم برای دفاع از اکنون‌گرایی بیان می‌شود که عبارتند از اصل شهود واقعیت و توسل به اصل صرفه‌جوییِ متافیزیکی است که براساس آن دو اوّلا اکنون‌گرایی با شهود سازگارتر است و ثانیاً ملاحظات صرفه‌جویانۀ متافیزیکی نشان می‌دهد تکثیر بی‌جهت اشیا (در اینجا گذشته/آینده) در نظریّات متافیزیکی کار نادرستی است. بنابراین اکنون‌گرایی نسبت به ازل‌گرایی ایدۀ‌ بهتری درباب زمان است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An ontological defense of Presentism about time against Eternalism

نویسندگان [English]

  • Roohollah Rasooli 1
  • majid mollayousefi 2
  • mohammadjavad shams 2
  • Rohollah Adineh 2
1 Department of Philosophy and Wisdom. Faculty of Islamic Sciences and Research. Imam Khomeini International University. Qazvin. Iran
2 Department of Philosophy and Wisdom. Faculty of Islamic Sciences and Research. Imam Khomeini International University. Qazvin. Iran
چکیده [English]

In this article, based on the analytical-descriptive research method, an attempt has been made to resolve the conflict between two theories about time, namely Presentism and Eternalism. According to Presentism only present time and entities are real, and the past / future entities are not real. Eternalism is the idea that all times, past / present / future have equal reality and exist. Presentism is based on A-Theory and Eternalism is based on B-Theory of time. According to A-Theory , the categories of past / present / future are essential for time. According to B-Theory, the categories of time are arranged according to before / after / and simultaneously, and are sufficient to explain the passage of time. there are objections against presentism. How can the presentist talk about past and future objects that do not exist? presentists have tried to solve these problems through the paraphrasing of past / future propositions, as well as the idea that times are like possible worlds. Finally, two important arguments are made in defense of presentism, which are the principle of intuition of reality and the principle of parsimony considerations, according to which the presentism is more consistent with intuition and the metaphysical considerations So presentism is a better theory of time than Eternalism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • presentism
  • Eternalism
  • A-theory
  • B-theory
  • single propositions
  • intuition of reality