تفسیری بر گشت هایدگر بر مبنای مفهوم دور هرمنوتیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

2 فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد

3 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بندرعباس

چکیده

اندیشه هایدگر معمولا به دو دوره تقسیم می‌شود. گشت معروف‌اش پس از اثر ناتمامش هستی و زمان روی می‌دهد. هایدگر در دوره‌ی اول از طریق بررسی ساختار اگزیستانسیال هستی دازاین به صورتی فرارونده به سمتِ هستی می‌رود، اما در دوره‌ی دوم سعی می‌کند از جانب هستی به سوی د‌زاین حرکت کند. غالب مفسران درتلاش‌اند، یکی از این دوره‌ها را بنیادی‌تر از دیگری فرض کنند. این نوشته سعی دارد این دوره‌ها را به صورتی مکمل در یک دورِ هرمنوتیکی تصویر کند و این تعبیر با دیدگاه خود هایدگر که به عدم چرخش در اندیشه‌اش قایل است سازگارتر است. این دور نه تنها درون آثار وی، بل به صورتی فراتر جهت آثار را نیز معین می‌کند. عدم که در دوره‌ی اول به مثابه مرگ دازاین است، در طی فرآیند هرمنوتیکی مکمل، چونان پوشیدگی و اختفای هستی نموده می‌شود. گشودگی دازاین در مرحله‌ی اول ـ ناشی از تخریب متافیزیک ـ در دوره‌ی دوم مهیای گشودگی هستی در رویدادِ ازآنِ خود کننده می‌شود و پرتاب شدگی دازاین در دوره‌ی اول، در دوره‌ی دوم به نحوی در انتظار گشودگی هستی می‌ماند تا درآن سکنی گزیند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Interpretation on Heidegger’s Turn Based on Hermeneutical Circle

نویسندگان [English]

  • Jahangir Masoodi 1
  • Seyyed Morteza Hosseini Shahrudi 2
  • mohammad taghi ghahremani fard 3
1 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
2 Philosophy, Theology. Ferdowsi University of Mashhad
3 Faculty Member of Bandar Abbas Cultural University
چکیده [English]

Heidegger's thought is usually divided into two parts. The famous turning of Heidegger occurs after his unfinished work of Being and Time. While the early Heidegger tried to transcend to Being through the existential analysis of the structure of Dasein, the late Heidegger decides to move from Being towards Dasein. Most of the Heidegger scholars have interpreted his thought based on their own tendency in taking each period of his thinking as the most fundamental one. Referring to the hermeneutical circle, this article tries to demonstrate that these two sections are supplementary. The hermeneutical circle not only governs the body of his works, but also determines the orientation of Heidegger's thought. The nothingness, which determines itself as the death of Dasein in the early Heidegger, appears as the concealment of Being in the late Heidegger through a hermeneutical supplementary process. In this way, the opening of Dasein in the early Heidegger, which is the result of the destruction of metaphysics, turns into the opening of Being in Erignis and the thrownness of Dasein in the early works wait for the opening of Being in order to dwell in it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • the turning
  • the hermeneutical circle
  • resoluteness
  • Erignis
  • nothingness