چگونگی ظهور کثرت اسمائی و صفاتی از ذات واحد الهی در عرفان نظری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه

2 عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

3 فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

چکیده
در مدل باطنی و اندیشه وحدت‌گرایانه عرفانی، اسماء و صفات الهی از جایگاه بی‎ بدیلی در عالم هستی برخوردارند؛ به‎گونه ‎ای که شاید بتوان محور اصلی تمام مباحث هستی‎ شناسی و معرفت‎ شناسی عرفانی را پرداختن به آن دانست؛ زیرا بعد از اثبات اینکه ذات الهی لابشرط مقسمی و خالی از هرگونه قید حتی قید اطلاق، تعین، اسم و وصف است، مقام بعد مرتبۀ الهیه و اسماء و صفات است.
در میان انبوه مسائل مرتبط با اسماء و صفات، سه مسأله؛ چیستی حقیقت، توجیه کثرت و کیفیت انتشاء کثرات اسمائی از ذات واحد الهی اهمیت مضاعفی دارد.
در نوشتار حاضر با تحلیل آراء عرفای مسلمان، روشن می‎ شود که منشأ تحقق کثرت اسمائی و صفاتی، «ظهور امر مطلق در امر مقید» به نحو متعیّنانه است و کثرت تعیّنی هم کثرتی اعتباری و مجازی (به معنای عرفانی) به شمار می آید.
در این رویکرد، منطق حاکم بر رابطۀ اسماء و صفات نیز نفی عینیت در عین نفی غیریت است که عبارت دقیقی از «عینیت ظاهر و مظهر» است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the multiplicity of names and attributes of God in theoretical mysticism

نویسندگان [English]

  • hojjat asadi 1
  • Abbas Javareshkian 2
  • Seyyed Morteza Hosseini Shahrudi 3
1 h,
2 عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3 Philosophy, Theology. Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

Hojjat Asadi:
In the esoteric model and mystical unifying thought, the divine names and attributes have a unique place in the universe; In such a way that perhaps the main focus of all mystical and epistemological topics can be considered; Because after proving that the divine essence is unconditionally divisive and free from any constraints, even the constraints of application, determination, name and description, the next position is the divine order and the names and attributes. Among the many issues related to nouns and adjectives, three issues; What is the truth, the justification of plurality, and the quality of the transmission of nominal pluralities from the one divine essence are doubly important. In the present article, by analyzing the views of Muslim mystics, it becomes clear that the source of the realization of nominal plurals and adjectives is the "emergence of the absolute in the constrained" in a definite way, and the definite plural is also a credit and virtual plural (in the mystical sense). Is coming.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Name
  • adjective
  • originality of unity
  • intrinsic application
  • theoretical mysticism