معنا، گستره و ابعاد معرفت‌شناسی حکمت خالده در پرتو سنّت‌گرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 جامعه المصطفی العالمیه

2 استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

3 عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام / جامعه المصطفی نمایندگی خراسان

چکیده

حکمت خالده جایگاهی پررنگ در سنّت‌گرایی دارد و درک درست آن، وابسته به درک دقیق سنّت‌گرایی است. سنّت‌گرایی به‌عنوان جریانی پویا در دنیای مدرن غربی، برداشتی متفاوت از سنّت ارائه می‌نماید و در بستری نو به ایضاح مفهوم سنّت می‌پردازد. در این میان، حکمت خالده، به‌عنوان محوری‌ترین مؤلفه در قوام سنّت‌گرایی، از ارزش ذاتی و معرفت‌شناسی ویژه‌ای برخوردار است. پرداختن به ابعاد معرفتی و همچنین ارتباط آن با دین و متافیزیک، جز در بستر درک مضامین اصلی این مکتب، ممکن نیست. در این نوشتار با تکیه‌ بر آراء سنّت‌گرایان و شارحان معاصر آن، به‌موازات ارجاع به سیر تاریخی این مفهوم، به خوانش جدید آن‌ها از سنّت می‌پردازیم و از این مسیر، زمینۀ درک روشن‌تری از مفهوم محوری حکمت خالده و ابعاد معرفتی و نسبت آن با سنّت، دین و متافیزیک را فراهم می‌کنیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Meaning, Expanse, and Dimensions of the Epistemology of Perennial Philosophy in Light of Traditionalism

نویسندگان [English]

  • Seyed Hosein Hoseini Elahi 1
  • JAFAR MORVARID 2
  • javad raghavi 3
1 al mustafa international university
2 FERDOVSI
3 faculty of philosophy & theology Department/ Almustafa International University
چکیده [English]

Perennial philosophy has an outstanding status in traditionalism and its proper understanding is dependent upon accurate understanding of traditionalism. The latter, as a dynamic trend in the Western modern world, provides a different impression of tradition and undertakes to clarify tradition on a novel ground. In the meantime, perennial philosophy, as the most pivotal component in the consistency of traditionalism, enjoys a specific essential and epistemological value. Dealing with its epistemic dimensions as well as its relation to religion and metaphysics would not be possible except through understanding the main contents of this school. In this paper, with reliance on the opinions of contemporary traditionalists and commentators as well as reference to the historical development of this concept, we would address their new perusal of tradition and thereby provide the ground for a clearer understanding of the pivotal concept of perennial philosophy, its epistemic dimensions, and its relation to tradition, religion, and metaphysics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • traditionalism
  • perennial philosophy
  • unity of religions
  • Schuon
  • Guénon
  • Seyyed Hossein Nasr
1. ابن‌سینا، (1383) اشارات و تنبیهات، تحقیق: حسن‌زاده آملی، قم: بوستان کتاب.
2. امامی جمعه، مهدی؛ طالبی، زهرا، (1391) «سنّت و سنّت‌گرایی از دیدگاه فریتیوف شواین و سید حسین نصر»، الهیات تطبیقی، بهار و تابستان، شمارۀ 7، صص 56- 37.
3. بندرریگی، محمد (1378)، المنجد عربی به فارسی. تهران: انتشارات اسلامی، چاپ اول.
4. بورکهارت، تیتوس، (1389)، جهان‌شناسی سنّتی و علم جدید، ترجمۀ حسن آذکار، تهران: نشر حکمت.
5. بینایی مطلق، محمود، (1388)، «رنه گنون و معنای واقعی سنّت»، نقد و نظر، شمارۀ 15.
6. پالمر، ریچارد، (1382)، علم هرمنوتیک، ترجمه: محمد سعید حنایی کاشانی، چاپ دوم، تهران: هرمس.
7. جاودان، محمد، (1392) «تحلیل و بررسی اصطلاح سنّت در نظر سنّت‌گرایان»، اندیشه نوین دینی، شمارۀ 23، صص 192 – 173.
8. الدمدو، کنت، (1389) سنّت‌گرایی در پرتو فلسفه جاویدان، ترجمۀ رضا کورنگ بهشتی، چاپ اول، تهران: حکمت.
9. دهخدا، علی‌اکبر، (1373)، لغت‌نامۀ دهخدا. تهران: مؤسسۀ لغت‌نامه دهخدا.
10. دین‌پرست، منوچهر، (1383)، دلباختۀ معنویت، چاپ دوم، تهران: کویر.
11. راسخی، فروزان (1383)، «نقد سنّت بر سنّت نماها»، اندیشۀ دینی، شمارۀ 13. صص 66- 47.
12. ریویر، کلود، (1382)، انسان‌شناسی سیاسی، ترجمۀ ناصر فکوهی، تهران: نی.
13. سیاح، احمد. (1390)، فرهنگ بزرگ جامع نوین، چاپ اول، تهران: نشر اسلام.
14. شهبازی، عبدالله، (1393)، مریمیه، از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر، چاپ اول، تهران: تیسا.
15. شواین، فریتیوف (1383)، اسلام و حکمت خالده، ترجمۀ فروزان راسخی، چاپ اول، تهران: هرمس.
16. _______، (1363)، شناخت اسلام، ترجمۀ ضیاءالدین دهشیری، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
17. _______، (1372)، اصول و معیار هنر جهانی؛مجموعه مقالات هنر معنوی، ترجمۀ سید حسین نصر، تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
18. _______، (1374)، «زیبایی‌شناسی و رمز پردازی در هنر و طبیعت»، ترجمۀ الف، آزاد، مجموعه مقالات در زمینۀ حکمت هنر، نقد و نظر، شمارۀ 3 و 4، دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم.
19. _______، (1382)، حکمت خالده. ترجمه: هادی شریفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
20. _______، (1388)، منطق و تعالی، ترجمۀ حسین خندق آبادی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر.
21. کاپلستون، فردریک (1388) تاریخ فلسفه، ترجمۀ ابراهیم دادجو، چاپ اول، تهران: نشر عملی فرهنگی.
22. _______، (1391) تاریخ فلسفه، ترجمۀ سید جلال‌الدین مجتبوی، چاپ نهم، تهران: نشر علمی فرهنگی.
23. کاتسینگر، جیمز (1388)، تفرج در باغ حکمت، ترجمۀ سید محمد صالحی، قم: ادیان و مذاهب.
24. کدیور، محسن، کرمی، طیبه، (1384) «معنای سنّت از دیدگاه سنّت‌گرایان»، مقالات و بررسی‌ها، شمارۀ 77، (دفتر دوم) فلسفه، صص 224- 201.
25. گنون، رنه (1349)، بحران دنیای متجدد، ترجمۀ ضیا الدین دهشیءری، تهران: نشر سپهر.
26. _______، (1361)، سیطره کمیت و علایم آخرالزمان، ترجمۀ علی کاردان، تهران: مرکز، نشر دانشگاهی، چاپ اول.
27. _______، (1379)، نگرشی به حقایق باطنی اسلام تائوئیسم، ترجمۀ دل‌آرا قهرمان، تهران: نشر آبی.
28. _______، (1389)، بحران دنیای متجدد، ترجمۀ حسن عزیزی، تهران: نشر حکمت.
29. لگن هاوسن، محمد، (1382) چرا سنّت گرانیستم، چاپ‌شده در خرد جاویدان، تهران: دانشگاه تهران.
30. محمدرضایی، محمد، کریم زاده، طاهر (1389)، بررسی و نقد کثرت‌گرایی دینی به روایت سید حسین نصر، پژوهش‌نامۀ فلسفۀ دین، سال هشتم، شمارۀ 1، صص 150- 127.
31. مددپور، محمد، (1381) بررسی و تحلیل مبانی معرفتی و روشن‌فکری در غرب، مدرنیته، روشنفکری و دیانت، چاپ اول، مشهد: نشر دانشگاه رضوی.
32. ملکیان، مصطفی، (1381)، راهی به رهایی، تهران: نشر نگاه معاصر.
33. مهدوی، منصور، (1391)، سنجش سنّت، چاپ اول، تهران: نشر حکمت.
34. نصر، سید حسین (1383)، اسلام و تنگناهای انسان متجدد. ترجمۀ انشاء الله رحمتی، چاپ اول، تهران: دفتر سهروردی.
35. _______، (1382؛الف)، سنّت عقلانی در ایران، ترجمه و تحقیق: سعید دهقانی، چاپ اول، تهران: قصیده‌سرا.
36. _______، (1385؛الف) در جستجوی امر مقدس؛ گفتگوی رامین جهانبگلو و سید حسین نصر، ترجمۀ سید مصطفی شهر آیینی، چاپ اول، تهران: نی.
37. _______، (1385؛ب)، معرفت و معنویت، ترجمۀ انشاء الله رحمتی، چاپ اول، تهران: دفتر سهروردی.
38. _______، (1382؛ب)، نیاز به علم مقدس، ترجمۀ حسن میانداری، چاپ دوم، قم: طه.
39. هایدگر، مارتین، (1394)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادّی، چاپ ششم، تهران: ققنوس.
40. Cutsinger, James S. (1997), Aduice to the Serious Seeker: Medtaions on the teaching of Frithjof Schuon.
41. Fichnter, J, A. (2003), "Tradition (In the Bible)" In New Catholic Encyclopedia, 2nd ed., eds., Vol. 14, Gale Washington D. C.
42. Guenon, Rene, (1995), Fundamental Symbols, Combridhe, Quinta ssental, Cambridge.
43. Huxley, Aldous, (1940), The perennial philosophy, Londen; Fotana Books.
44. Huxley, Aldous, (1970), Perennial Philosophy, Harper and Row publisher, NY.
45. Millennium, (2008), English- persion Dictionary, Vol 2, compiled in the research UNIT of Farhang Moaser, Tehran.
46. Nasr, Seyyed Hossein, ed; (2005) the Essential Writings of Schuon, World wisdom Bloongminton. Indiana.
47. Oldmeadow, Kenneth, (2000) Traditionalism: Religiom in the Light of perennial philosophy, first published: Srilanka Institute of Traditional studies. Colombo.
48. Oxford, (2008), Advanced, Learners Dictionary, Jungle publication, seven edition.
49. Schuon, frithiof, (1987), Spiritual Perspective and Human Fact, Translate by P.N Townsend, Londen: perennial Books.
50. Schuon, Frithjof, (1981) Sufism: veil and quiniessence, Bloomington, Indiana, World wisdom books.
51. Schuon, frithjof, (1995), Transfiguration of Man, Bloointon, Indiana, world wisdom books.
52. Shils, Edward, (1971), Tradition Comparative Studies in Society and History, Vol, 13, special Issue in tradition and modernity.
53. Valleire, pual, (1984), "Tradition, In Mircea Eliade", ed., Encyclopedia of Religion, Vol. 15 Macmillan publishing Company. NY.